Spelvormen

Algemene regels:

  • Tijdens het spel mag je niet het geweer zelf aan en uit zetten (resetten) of van team wisselen. Wanneer je af bent of er is iets met je geweer ga dan direct naar de spelleider;
  • Tijdens het spel mag je een tegenstander niet aanraken;
  • Tijdens het spel mogen de geweren elkaar niet aanraken, we zijn aan het lasergamen niet zwaardvechten;
  • Het geweer mag niet “verstopt” worden, dus niet achter je rug of onder je shirt/trui houden;
  • Je mag niet je hand voor de infrarood ontvanger houden;
  • Het geweer kan slecht tegen water, zand en modder. Leg het geweer dus niet op de grond. Een goede militair zorgt ervoor dat zijn geweer in goede conditie blijft;

Spelvormen:

Team duel:
Verdeel de spelers in 2 tot maximaal 4 teams. De teams nemen positie in het speelveld en bij het startsignaal kan de lasergame strijd beginnen, probeer zoveel mogelijk tegenstanders uit te schakelen. Wanneer je geraakt wordt verlies je een gedeelte van je levens, wanneer je levens op zijn kan je niet meer schieten en verlaat je het speelveld. Het spel is afgelopen wanneer alle spelers van een team zijn uitgeschakeld.
Ook kun je een tijdsduur hangen aan deze spelvariant. Bijvoorbeeld 15 min. Het team met de meeste spelers die nog een leven zijn heeft gewonnen.
Als variant kan de spelleider een speler die “af” is direct weer activeren en mee laten doen. Wel is het dan een punt voor het andere team. Hierdoor blijven de spelers constant in het spel. Het team met de meeste punten op het einde heeft gewonnen.

Last man standing:
Lijkt een beetje op trefbal. Je begint met twee teams; rood en blauw. Wanneer een speler zijn levens kwijt is gaat de speler naar de spelleider en wordt daar toegevoegd aan team groen. Spelers van team groen proberen dan zoveel mogelijk spelers van rood en blauw af te schieten. Spelers uit team groen kunnen uiteraard ook weer door spelers uit team rood en blauw uitgeschakeld worden, ook dan worden ze weer geactiveerd door de spelleider in team groen. Uiteindelijk blijft er maar één rode of blauwe speler over, hij/zij is de winnaar.

Capture the flag:
Verdeel de spelers in 2 teams. Ieder team verstopt zijn vlag op het speelveld. Het doel is nu de vlag van de tegenstander te vinden en mee te nemen naar de thuisbasis. Lukt dat dan is het team dat de vlag heeft veroverd de winnaar van dit spel. Spelers die af zijn (geen levens hebben) moeten zich eerst melden bij de spelleider voordat ze verder mogen spelen. Ook wanneer degene die de vlag heeft veroverd af geschoten is, moet hij/zij de vlag laten vallen en zich melden bij de spelleider voor nieuwe levens waarna hij pas weer mag deelnemen.
Spelers zijn pas veilig wanneer de vlag bij hun eigen basis is gebracht. Door de vlaggen op een vaste locatie en in het zicht te plaatsen, kan het spel iets makkelijker gemaakt worden.

Flagball:
De spelers worden verdeeld in 2 teams en er wordt op een centraal punt een vlag geplaatst. De teams moeten deze vlag veroveren en meenemen naar hun basis zonder geraakt te worden. Uiteraard mag het geweer niet onder kleding of iets dergelijks verstopt worden. Het team dat hierin slaagt heeft gewonnen.

Capture the base:
Maak voor beide teams een basiskamp, bijvoorbeeld een hut in het bos. In beide kampen leg je een target neer. De target heeft vijf levens. Iedere keer wanneer erop geschoten wordt, brandt het in de kleur waarmee erop geschoten is gedurende 7 seconden. In die tijd kan het niet nog eens geraakt worden. Het aantal levens dat het target verliest per schot ligt aan met welke type wapen je het raakt. Wanneer het target zijn vijf levens heeft verloren gaat het permanent knipperen in de team kleur.